Vislielākais burtu izmērs
Lielāks burtu izmērs
Burtu standarta izmērs
Andžela Veselova, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore
Andžela Veselova, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore

Andžela Veselova: Izglītotie sūdzas vairāk
Liene Bērziņa, Sabiedrisko attiecību speciāliste
12.01.2018

Kā liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) apkopotā informācija par 2017. gada deviņiem mēnešiem, pērn šajā laikā ir izskatītas 2383 patērētāju sūdzības. 2016. gadā - 1829. Izskatīto sūdzību skaits ir palielinājies par 30%. Visvairāk PTAC ir saņēmis sūdzības par nekvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu (1241 sūdzība), kas ir par 587 sūdzībām jeb gandrīz 90% vairāk, salīdzinot ar 2016. gadu. Otra lielākā sūdzību grupa ir sūdzības par neatbilstošām precēm (555 sūdzības), kas ir par 96 sūdzībām mazāk nekā 2016. gadā. Salīdzinājumā ar 2016. gadu, pērn palielinājies sūdzību skaits par avio pakalpojumiem (2016. gadā saņemtas 183 sūdzības, 2017. gadā - 568 sūdzības). PTAC sūdzību skaita pieaugumu skaidro ar aktīvu pārstāvības pakalpojumu sniedzēju darbību. Pēdējo gadu laikā aktīvi tiek veidoti uzņēmumi jeb tā saucamās claim agencies, kas piedāvā pārstāvēt pasažieru tiesības, risinot jautājumus par kompensāciju saņemšanu.

Patērētāji, kļūstot informētāki par savām tiesībām, labprāt tās izmanto, piedzenot no aviokompānijām kompensācijas par sagādātām neērtībām. Taču jāatzīmē, ka sūdzību skaita pieauguma iemesls var būt arī fakts, ka ar katru gadu pieaug lidojumu skaits gan no, gan uz, gan caur Rīgas lidostu, tādejādi apkalpojot arvien lielāku pasažieru skaitu. 

Vēršoties PTAC, bieži patērētājus interesē informācija, kā viņiem rīkoties, ja nopirkuši nekvalitatīvu preci vai saņēmuši nekvalitatīvu pakalpojumu, kā ari par konkrētu rīcību. Visbiežāk patērētājiem rodas jautājumi par mobilajiem telefoniem, apaviem, elektroprecēm, distances līgumu pakalpojumiem (par nepiegādātām precēm, atteikuma tiesībām), ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas pakalpojumiem (atteikuma tiesībām), elektronisko sakaru pakalpojumiem un avio pakalpojumiem, par konkrēto rīcību, ja preces piegādes vai pakalpojuma izpildes termiņš nav izpildīts laikus. 2017. gadā notikušas izmaiņas arī PTAC veidotajā «melnajā» sarakstā. No tajā iekļautajiem uzņēmumiem četri komersanti savu saimniecisko darbību ir izbeiguši - SIA Perseus Paviljon; SIA GoAdventure; SIA Jagrs; SIA Prudenta. Vienlaikus vairāki no «melnajā» sarakstā iekļautajiem komersantiem, kuri diemžēl nav izpildījuši PTAC lēmumus, turpina veikt aktīvu saimniecisko darbību. Tie ir SIA TVshopEXTRA.lv, SIA SF Baltie (veikals Dessert tirdzniecības centrā Spice), SIA ETG (veikals Podium), SIA Zelta Adatiņas A, SIA Reklāmas druka, SIA Hemat, SIA Leba (veikals Stilīgie apavi), IK Vipmode, SIA IN3, SIA KD17, SIA G. Sidrabiņš, SIA Neostore. 

Lielā mērā pēdējo gadu PTAC apkopotā informācija liecina, ka patērētāji ne tikai kļuvuši informētāki par savām tiesībām attiecībā uz kvalitatīvu preču un pakalpojumu saņemšanu, bet reāli tās arī izmanto, lai nākamajā reizē negodīgais komersants padomātu, vai vērts piedāvāt tirgū nekvalitatīvas preces vai pakalpojumus.

Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 12.01.2018.